Aug 7, 2007

لهذا السبب الغيت موضوع الميل الأخضر

كلنا يريد مكانا يخلع فيه ما يغطى نفسه ... ولا بأس ان كان هذا المكان مرئيا من قبل الأخرين ... ولكن ان تخلع ما فى نفسك لتجد نفسك عاريا فى مكان عام ... فهذا أمر آخر !

موضوع (الميل الأخضر) قلت فيه ما جال فى نفسي ... ما فعلت بدون أن الوم نفسي .. الى ان اتصلت فيّ صديقة لى قبيل ساعات الفجر ... وهى ترتعد خوفأ عليّ (ايه اللى انت كاتباه ده يا ايمان ! ما تعمليش فى نفسك كده ؟؟ ) قلت (كتبت الموضوع وكأنه مذكرات لي .. كانت فضفضة!) فقالت (ولكن انت لا تعرفين ما فى انفس الناس التى تقرأ وما قد يفكرون فيه .. )
!!!

أريد أعادة نشر (الميل الأخضر) .. فقط لكي تكون صفحة مني على مدونتي ... لكي تظهر صورة أخرى عن فتاة فى مثل موقفي ..
من تأخر سن زواجها بدل المواضيع الساخرة التى تكتبها من هى مثلي ... ولكني لا اريد شفقة أحد .. ولا أن يعتقد أحد بأني أنحني .. صديقتي على حق ... فأنا لا اعرف ما قد يجول فى أنفس الناس ... ..

ضايقتني جدا هذه الجملة ... لأنها تعني .. ان علىّ ان لا اقول ما افكر فيه ولا ما يخطر على بالي .. لأن وكما هو الواقع ومع الناس المرئيين .. هناك ايضا الحدود على النت !

هنا فى مدونتي ... على الصفحات التى اردت لها ان تكون مذكرات مقروئة ! لأنى اردت ان يجيبني أحد ما .. أحد قد يفهم ...

يبدو ان هنا مكان عام .. لا يخلع احد فيه ارديته

3 comments:

ibn_abdel_aziz said...

قرأته -اي البوست الذي ازلتيه
وقرأت تلك التدوينة كذلك - اي تلك

ولم ارد التعليق علي السابقة حتي لا ادخل في تصنيف اي مجموعة من المجموعات

كتبت احيانا شبيهات بها
ولكن باشكال متواربة او متسترة ببعض الاحجبة والامثلة

احيانا اكتب وانا متناقض من داخلي
اريد ان اطلع الناس علي خصوصية عندي
واريد ان اخفيها في وقت واحد

ليس شيئا عارا او عيبا

لا ادري
فقط اكتب عندما اريد الكتابة
ولا يهمني ما راي الناس في
مادمت راض عن نفسي

انتي عاملة ايه ؟
:)

eman said...

انا عاملة كويسة !
:)

تعرف .. أنى مبسوطة انك قرأت التدوينة اللى انا محيتها ! عشان انت كنت واحد من الناس اللى كنت أتمنى اسمع رأيهم او كيف يرون الأمور .. يعنى كيف يرون ما ارى !

............

اللى قلته صح ! انى عاوزة اخبي وبرضو عاوزه اتكلم .. هى فضفضة ... وعلى فكرة .. انا ما صرت احسن الا لما نشرت البوست !
اه والله ! وكأنه حمل على كاهلي وانزاح .. يمكن عشان حسيت ان ممكن يكون هناك من يعرف ...

لم اكن ابدا اريد ان يرد أى احد بأن يقول (ربنا يرزقك ) !! بجد .. عشانى ما كنت انشر عشان اسمع هلكلمتين ..
ولا عشان اى احد يجى يطبطب ...

هى بس الفضفضة !

يوم ما كتبت ونشرت .. ما كنت مفكرة فى ان أحد راح يتكلم او يقول شىء سيء عني ..

ولما محيته .. مش عشانى خجلانة ! ابدا .. بس عشان ما احد (ما يستاهل) يكون قرأ وعرف انا فيا ايه.

ابقى خليك شقر علينا يا عم ! ورد ! ومش راح اصنفك فى اى تصنيف
:)

eman said...
This comment has been removed by the author.